Saturday 3 September 2016

Campak Belakang ~ #THROWBACK

Saja nak throwback kejadian bulan August yang lepas..
Nak sisipkannya dalam lipatan sejarah... hehe..

12 August 2016

Hari ni Abang balik dari asrama - PB. Mama g ambik dia kat UniKL Bangi sebab dia tumpang bff Mama, Aunty Nizza yang anaknya pun sekolah sama dengan Abang. Kak Dini Amirah. 13 August pulak adalah hari jadi Mama.. Yeyy.. selamat menyambut hari tua setahun lagi Mama! Kali ni, Papa celebrate besday Mama kat Kenny Rogers Bukit Tinggi. Kek.. macam biasa, kami buat sendiri. Dan kek yang menjadi favourite kami tentulah CHEESE CAKE. Tapi kek kita makan kat rumah ye =)

Tak de la mewah pun restoran tu kan, tapi pada kami ianya tetap mewah tambah pulak sebab kami berkumpul 1 family. Masa besday Papa 15 Julai lepas, kitorang buat makan-makan family sebab masa tu masih bulan raya. Tapi, walaupun ramai, pada kami ianya sekadar berkumpul untuk makan-makan keluarga besar kami je. Besday celebration kali ni, walau pun hanya kami 5 orang, tapi ianya amat bermakna bila kita sambut dengan anak-anak kita, cukup 1 family. Papa kata, ni celebrate besday Mama ngan Papa skali. Tak meriah ke kalau esoknya Huda Humaira cakap "Best kan Mama semalam masa hari jadi Mama kita pergi makan kat situ. Jom kita pergi lagi nak?"... Haa.. best la tu maknanya...

We... Kenny Rogers... Merah tu kenapa ntah ....
Oo... Merah nak duduk kat Mama.. tu dia da senyum dah... =)

31 August 2016..

Mama da janji nak pergi kat Abang 31 August 2016. Tapi 5 hari lepas, abang demam. Teruk jugak dia demam. Lepas g hospital malam yang dia demam teruk tu, abang kata dia rase ok. Tapi pastu demamnya on off semula sampai la sehari sebelum Mama datang, baru la dia betul-betul baik dari demam. Tinggal lagi batuk je belum hilang. Lega Mama.. tapi dia pula ksibuk nak balik.

Berbalik pada kesah kami g outing. As scheduled, kami gerak dari Pulau Indah ke Alor Gajah jam 9.20 pagi. Kami sampai ke maktab tepat jam 11.40 pagi (lambat sikit sebab singgah umah Nizza, amik barang2 Dini). Dari maktab, kami terus ke Taman Botanikal Ayer Keroh. Cari port nak makan tengahari dulu. Kami bawak bekal. Papa masak sambal sotong dan sup cendawan pagi tadi. So, itu lah juadah kami tengahari tu. Tujuan kami bawak bekal, sebab nak bagi Abang makan makanan yang di masak oleh Mama atau Papa dia. Hari-hari dok makan nasik ngan lauk dewan makan asrama kan.

Lepas makan, kami park kereta kat parking lot and pergi cari basikal kat kaunter sewaan basikal. Sebuah basikal RM5 dan kami boleh guna less then 2 hours. Ok la tu. Murah. Tapi bicycle condition... aku bagi 1 bintang je dari 5 bintang. Dorang kene sediakan basikal yang lebih baik dari yang sedia ada. Mountain bike pun bagus jugak sebab keadaan dalam taman tu yang berbukit-bukit.. letih wehhhh nak mengayuh. Last-last ada tempat-tempat yang aku tolak je basikal tu.. tak laray mak nak kayuh! Selain basikal, boleh jugak nak naik Buggy pandu sendiri. Tak nak lah sebab tujuan asal memang nak nek basikal.

Selain dari tu, ujuan kami ke situ jugak adalah nak tolong Kakak release.. UPSR kan lagi beberapa hari je masa tu. Lagi 5 hari. Kesian kat dia ku tengok bertungkus lumus pergi kelas tambahan, kelas malam, tuisyen lagi. Kesian. Jadi, ku ajak dia ikut g ke melaka untuk bawak Abang outing. Memang biasanya kalo kami ziarah abang, kami akan bawak dia keluar. Asik dok dalam maktab je, mesti la bosan kan. Kawan-kawan dia tetiap minggu keluar outing ngan family. Macam kami ni tak mampu nak pergi tetiap minggu. Dengan kos perjalanan lagi, masa lagi. Hurmmm.... Bila keluar outing, wat aktiviti keluarga, jalan-jalan ngan family, Abang pun happy la kan dapat bersama-sama family dia.

Lepas penat berbasikal, kami ke Pantai Klebang sebab kakak nak minum coconut shake. Sebenarnya ada satu tempat dekat dengan Pantai Klebang tu yang jual coconut shake yang sangatttttt.... sedap. Tu yang original aku rase. Tapi sebab nak jimatkan masa (kami kene hantar Abang balik ke maktab sebelum pukul 6 petang. Masa tu da pukul 3 petang), kami beli kat tepi Pantai Klebang tu je. Out. Tak sedap macam kat tempat yang selalu ku beli tu. Lain kali tak nak beli kat situ dah.

Jam 4.30 petang, kami pun gerak dari Pantai Klebang ke Alor Gajah. Singgah kat pekan Alor Gajah sebab Nizza kirim belikan KFC kat anak dia. So alang-alang beli untuk Dini, belikan jugak untuk Abang, buat bekalan dia malam tu. Kul 5.55 petang baru kami sampai ke maktab semula. Fuhh.... 5 minit lagi nak pukul 6. Nasib baik sempat. Kalo lambat, Abang akan dikenekan denda... jadi TAHANAN MAKTAB.. maksudnya, masa PB pilihan nanti dia tak boleh balik.. kan kesian kat dia tu... hehehe...

Lepas hantar Abang dan bagi barang-barang Dini, (masa tu lebih kurang jam 6.15 petang), kami pun bergerak untuk balik ke rumah semula.. Selamat tinggal Abang, jaga diri baik-baik.. belajar sungguh-sungguh. Minggu depan kita jumpa lagi sebab Abang akan balik bercuti sempena cuti semester... =). Byeeee......

Taman Botanikal Ayer Keroh Melaka
Baru lepas berbasikal.. Orang kecik tu MEMBONCENG je,,,tapi muka ber'iye' letih hehe..