Thursday 1 September 2016

Welcome September!

Sekejap je da September.. maknanya lagi 3 bulan 2016 bakal melabuhkan tirai. 4 hari lagi anak perempuan ku akan menduduki UPSR. Rasa macam baru sangat lagi si Abang ambik UPSR. Tup tup... da Kakak pulak nak UPSR.

Mama masih belum merdeka lagi walaupun Malaysia da sambut ulangtahun kemerdekaannya semalam. Selagi kakak tak habis UPSR, selagi tu lah mama tak merdeka. Lepas UPSR, PSRA pulak. Tapi yang ni, mama yakin kakak boleh buat sebaiknya. Kenapa kita takut sangat dengan UPSR? Pernah dulu kawan ku kata, apa guna kita kejar A sedangkan A tak mencerminkan anak kita tu bagus dari segi adab dan nilai kehidupannya.

Dari satu sudut, memang betul apa yang dia cakap. Tapi dari sudut kehidupan sekarang ni, nak tak nak, suka tak suka, kite terpaksa kejar nak dapat sebanyak mana A yang kita mampu. Kenapa? Sebab, kita nak kan tempat dan peluang. Peluang untuk belajar di sekolah-sekolah berasrama penuh atau sekolah-sekolah terbaik yang ada dalam negara kita. Itupun kalau ada cita-cita nak menempatkan diri di kalangan manusia-manusia cemerlang di sana lah. Pada ku, tak bermakna sekolah-sekolah biasa tu tak bagus dan tak cemerlang. Ada jugak sekolah-sekolah biasa ni, pelajar-pelajarnya lebih berjaya dan cemerlang dari pelajar-pelajar di sekolah berasrama penuh. Apa pun tepuk dada tanya selera. Apa yang kita nak dalam hidup ni.

Apa yang perlu kita pasak kan dalam kepala kita ni, tak semestinya, orang yang ada A banyak tu, sahsiah dia tak bagus. Tak de nilai. Sekurang-kurangnya, mereka ini akan lebih senang untuk dibimbing dan dididik. Tapi tak bermakna jugak yang tak pandai tu sukar nak dididik dan dibimbing. Semuanya terletak pada hati dan, bagaimana kita as parent corakkan anak-anak kita. Kalau cantik lukisan yang kita buat, corak yang kita hasilkan, maka cantiklah hasilnya. Kalau kita lukis pun cincai, kaler pun cincai.. maka cincai la hasilnya. Zaman sekarang, tak sama macam zaman mak pak kita dulu. Anak-anak sekarang pun tak sama macam anak-anak zaman dulu.

Sebenarnya niat asal entry ni hanya nak wish WELCOME to September. Tapi disebabkan September = UPSR dan aku dalam situasi tengah menghitung hari, dengan keadaan anak ku yang entah da fully ready atau masih berusaha untuk mempersiapkan diri dengan mama pun semakin berdebar-debar risaukan dia, tetiba teringat plak kata-kata kawan ku tu... hehehe.

Whatever it is.... Hopefully September will be nice to me... Mudah-mudahan, aku dapat lalui bulan September ni dengan mudah. Last but not least, good luck to Kakak for your UPSR!


No comments:

Post a Comment